اشترك معنا لتصلك مجلة ريجيمات مجانا

ادخل بريدك الالكتروني فقط

بعد الريجيم بارجع أتخن من الأوّل.. إزاي أثبّت وزني؟

>> الخميس، 16 يونيو 2011

د.محمد أبو الغيط الأستاذ بكلية الطب جامعة القاهرة وسكرتير عام الجمعية المصرية الطبية لدراسة

السمنة هي مشكلتي في الحياة، وعقدتي دائما في المدرسة وفي الجامعة، لدرجة إن الموضوع سبّب لي اكتئاب، وأصبحت أتجنّب الناس؛ خوفاً من نظراتهم اللي كانت بتضايقني، فقررت إني أتابع ريجيم، وفعلاً بدأت أحقق جزء من هدفي، وإن شاء الله هاوصل.. لكن نِفسي أعرف لو نفسي أرتاح شوية من الريجيم وأكمّل بعدين؛ إزاي أحافظ على وزني؟!! ولمّا أخس إيه طريقة التثبيت؟

التثبيت هو أن تحصل على سعرات توازي المجهود المبذول يومياً، وأن تراقب ما تأكله بعد التوقّف عن الريجيم، مع مراقبة الوزن كل فترة.

والمفترض خلال فترة الريجيم أن تتعلّم طريقة الأكل الصحيحة، وأن تعتاد عليها، وأن يصبح أسلوب حياة.

وفيه أكتر مِن شكل للتثبيت إما بتقليل كميات الأكل؛ يعني تاكل كل حاجة لكن بكميات أقل؛ يعني تقريبا نصف كمية مع ممارسة التمارين الرياضة اليومية المتاحة حسب إمكانياتك والمتاح أمامك؛ زي المشي، أو طلوع السلم، أو العجلة، أو الجيم، أو السباحة.

الطريقة التانية أن توازن بين الوجبات؛ يعني لو يوم خرجت أو عندك مناسبة وهتاخد راحتك في الأكل، فاليوم اللي بعده لازم تمشي على الريجيم، ولو لَخْبَطت في الأكل يومين، اليومين اللي بعدهم تمشي على الريجيم.

وهكذا.. المهم أن توزن نفسك على الأقل مرة كل أسبوع علشان لو لقيت نفسك وزنك زايد، تبدأ تقلل في الوجبات الحرة خلال الأسبوع؛ يعني لو محدد ثلاث وجبات في الأسبوع تقللهم لوجبة واحدة أو اثنين، ولو بدأت تاكل قطعتين شيكولاتة في اليوم، خلّيهم قطعة واحدة كل يومين وهكذا.

ولو لقيت نفسك نازل على الميزان ممكن تزوّد شوية الحاجات اللي بحبها ولكن بحدود، ومهم جداً مراقبة الوزن باستمرار علشان ممكن الكيلو يجر كيلو، ومن غير ما تشعر هترجع اللي نقصته بسرعة.

لا بد أن نأخذ في الاعتبار أن التثبيت بيختلف من شخص لآخر حسب طبيعة النشاط، وكمان حسب الحالة المزاجية، فيه ناس بتحب تاكل لما تشبع، وفي هذه الحالة عند التثبيت تحاول تكتّر من الأكل اللي بيخليك تشعري بالامتلاء؛ زي: السلطة والفاكهة أكتر من الأنواع الأخرى.

وغالبا يمكنك الحفاظ على الوزن في معظم الحالات، وإن كان لا يمكن التعميم لو أخذت وجبة فاكهة في اليوم، ويفضّل أن تكون في العشاء ومع المشي ألف خطوة في اليوم؛ أي: ساعة ونص تقريبا يومياً (مش لازم مستمرة يمكن أن تكون متقطّعة خلال اليوم).

أنا وزني عامل ليّ مشكلة جامدة جداً.. وفعلاً باعمل ريجيم وأخس عليه خمسة كيلو مثلاً، وبمجرد ما أتوقّف أرجع أزيد عشرة كيلو.. مش عارف أعمل إيه؟

الرجوع إلى الوزن السابق بسرعة هائلة، وأن يصبح الوزن أكثر من الأول مشكلة تواجه كل اللي بيعملوا ريجيم مِن أجل هدف وقتي أو لأسباب خاصة؛ زي اجتياز امتحان أو مقابلة عمل أو حضور مناسبة؛ لأنه بمجرّد تحقيق الهدف تنتهي علاقاتنا بتنظيم نوعية الأكل، ومع الأسف أغلب المرضى لا يرغب أن يتحوّل الريجيم إلى نظام للحياة في المستقبل.

المشكلة أنك تمارس عادات سيئة في الأكل طول الوقت، وعند اتباع الريجيم بتوقّفها، وبمجرّد ما تتوقّف عن الريجيم بترجع مرة تانية لكل العادات الغذائية السيئة، وتعوّض أيام الحرمان بأكل كميات هائلة من كل حاجة كنت محروم منها وقت الريجيم، خاصة لو أهملنا تثبيت الوزن.. وهو ده سبب إننا بنرجع بسرعة وأكتر من الأول؛ يعني لو خسرنا خمسة كيلو ممكن نرجعهم عشرة لو لم نثبت الوزن.

0 التعليقات:

  © Blogger template Digi-digi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP